بررسی لرزش ماشین یا فرمان هنگام ترمز گرفتن

بررسی لرزش ماشین یا فرمان هنگام ترمز گرفتن

مسائل مختلفی در هنگام گرفتن ترمز باعث لرزش ماشین یا فرمان می‌‌شوند، اما تقریبا همه این مشکلات با روتورها درگیر هستند. صرف نظر از علت لرزش، حل سریع آن، مهمترین مسئله است.

لرزش ماشین یا فرمان هنگام ترمز گرفتن

چگونگی کارکرد این سیستم

ترمزهای خودرو در دو نوع سیستم دیسکی و کاسه‌‌ای موجود هستند. هر دو این سیستم‌‌ها از مقاومت و اصطکاک برای اعمال ترمز استفاده می‌‌کنند. ترمزهای کاسه‌‌ای در یک محفظه مدور چرخان همراه با یک چرخ قرار دارند. درون کاسه مجموعه‌‌ای از کفشک‌‌ها قرار دارند که هنگام اعمال فشار به پدال ترمز، نیروی خود را به کاسه وارد می‌‌کنند.

از طرف دیگر ترمزهای دیسکی دارای یک روتور متصل به چرخ هستند. لنت‌‌های ترمز، متصل به کالیپر، هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌‌دهیم، با روتور درگیر شده و به موجب اصطکاک، باعث توقف چرخ می‌‌شوند.

لنت‌‌های ترمز

لنت‌‌های ترمز و کفشک‌‌ها در طول زمان دچار فرسایش شده و برای اطمینان حاصل پیدا کردن از ایمنی سیستم ترمز، نیاز به تعمیر و نگهداری و تعویض دارند. لنت‌‌های ترمز جدید ۸، ۱۰ و یا ۱۲ میلی‌متر ضخامت دارند و هنگام رسیدن به ضخامت۳ میلی‌متری باید تعویض شوند. روتورها و کالیپرها همچنین نیاز به تعویض دوره‌‌ای دارند.

دلایل رایج این مشکل

پایان عمر روتور: پایان عمر روتور به معنی آن است که روتورها بیشتر از حد مجاز خود، از سمتی به سمت دیگر جابجا می‌‌شوند (چیزی در حدود ۰,۵ میلی‌متر). یکی از دلایل معمول، کثیفی و زنگ‌‌زدگی ظاهر دیسک است. همچنین می‌‌تواند ناشی از وجود یک «نقطه کوچک» روی روتور باشد.

روتورهای ناهموار: چنانچه روتورها به تازگی سرویس و یا تعویض شده باشند، محکم نکردن آن‌‌ها در جای خود می‌‌تواند دلیل لرزش فرمان، هنگام اعمال ترمزها باشد. روتورها باید طبق یک الگوی خاص و با توجه به مشخصات گشتاوری خود در جای خود محکم شوند. اگر این کار درست انجام نشود، می‌‌تواند باعث آسیب دیدن روتور شود.

تابیدگی روتور: در صورتی‌‌که یک روتور برای مدت زمان طولانی در معرض تنش شدید قرار گیرد، دچار تابیدگی می‌‌شود. این موضوع می‌‌تواند ناشی از رانندگی در جاده‌‌هایی با شیب تند، بکسل کردن و یا حتی ریختن آب سرد روی روتور داغ باشد. روتورهای تابیده، دلیل ایجاد لرزش در ترمزها خواهند بود.

آنچه انتظار می‌‌رود

با یک مکانیک سیار حرفه‌‌ای تماس گرفته تا برای بررسی لرزش فرمان و پیدا کردن علت آن، به منزل یا محل کارتان بیاید. سپس مکانیک یک گزارش دقیق از بازرسی خود ارائه داده و دامنه و هزینه تعمیرات لازم را برای شما برآورد می‌‌کند.

این سرویس چه میزان اهمیت دارد

هر مسئله‌‌ای در مورد سیستم ترمز باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. ترمزهایی که به طور مداوم دارای لرزش هستند، بر سایر اجزای ترمز تاثیر گذاشته و می‌‌توانند هزینه تعمیرات آن را افزایش دهند. علاوه بر این، رانندگی با روتورهای نامناسب، واقعاً امنیت ندارد.

 

منبع: چطورپدیا

بررسی داغ شدن بیش از حد خودرو

بررسی داغ شدن بیش از حد خودرو

داغ شدن بیش از حد خودرو

این سیستم چگونه کار می‌‌کند

همه خودروها دارای سیستم خنک‌‌کننده هستند که از مخلوطی از ضد یخ و آب تشکیل شده و این خنک‌‌کننده در موتور جریان پیدا کرده تا حرارت ناشی از پروسه احتراق و گرمای حاصل از اصطکاک ناشی از قسمت‌‌های متحرک در موتور را جذب کند. سپس، این مایع که اکنون داغ شده توسط هوا خنک می‌‌شود تا گرما را پخش کرده و از بین ببرد و این پروسه دوباره و دوباره تکرار می‌‌گردد. اگر هر یک از اجزای این سیستم آسیب ببیند و کار نکند و شما این مشکل را نادیده بگیرید،موتور خودرو شما در زمان اندکی بر اثر حرارت، ذوب شده و به فلز بی‌‌خاصیتی تبدیل می‌‌شود.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده ساده

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-رادیاتور

۱- رادیاتور: قسمتی است که خنک‌‌کننده برای خنک شدن به آنجا می‌‌رود. پس از اینکه مخلوط ضدیخ و آب در موتور جاری می‌‌شود، این مخلوط از طریق مجراهای کوچک و باریک رادیاتور که با هوا خنک می‌‌شوند، پمپاژ می‌‌شود. سپس، این مایع خشک‌شده آماده است تا دوباره در موتور جاری گردد.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-شیلنگ رادیاتور

۲- شیلنگ رادیاتور: این شیلنگ‌‌ها برای انتقال خنک‌‌کننده از یک جزء به جزئی دیگر استفاده می‌شوند. شیلنگ‌‌ها باید به‌طور مرتب تعویض گردند زیرا آنها بر اثر گرما و همچنین فشار موجود در سیستم خنک‌‌کننده، شکننده و سوراخ می‌‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-پمپ اب

۳- پمپ آب: وظیفه پمپ آب، جاری ساختن خنک‌‌کننده در سیستم است. اکثر آنها نیرو را از طریق تسمه منتقل می‌‌کنند، به جز برخی از خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی که عملکرد بالایی دارند.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-ترموستات

۴- ترموستات: وظیفه ترموستات کنترل میزان جریان خنک‌‌کننده بر اساس دما است. وقتی که موتور سرد است، خنک‌‌کننده را نگه می‌‌دارد تا دمای موتور بالا رود. سپس ترموستات امکان جاری شدن خنک‌‌کننده در رادیاتور را فراهم می‌‌کند تا عمل خنک کردن انجام شود.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-فن خنک‌‌کننده

۵- فن خنک‌‌کننده: این فن برای مکش هوا از رادیاتور استفاده می‌‌شود و این کار زمانی صورت می‌‌گیرد که خودرو با سرعت کافی حرکت نکرده و مکش هوا به‌طور طبیعی انجام نمی‌‌شود. برخی از این فن‌‌ها برقی بوده و برخی دیگر مبتنی بر تسمه هستند؛ اما تمام فن‌‌ها فقط زمانی که لازم است وارد عمل می‌‌شوند. فن‌‌های خنک‌‌کننده در دماهای خنک‌‌تر یا زمانی که خودرو با سرعت بالا حرکت می‌‌کند، استفاده نمی‌‌گردند.

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم خنک‌‌کننده-سوئیچ فن

۶- سوئیچ فن: سوئیچ فن درواقع یک سنسور دما است که زمان روشن شدن و خاموش شدن را به فن الکتریکی می‌‌گوید.

دلایل رایج این اتفاق

بیش از حد گرم شدن موتور هر زمان که در عملکرد سیستم خنک‌‌کننده نقصی باشد، اتفاق می‌افتد (مثلاً زمانی که خنک‌‌کننده به‌خوبی گرما را جذب، منتقل یا از بین نبرد). تشخیص دلیل اینکه چرا سیستم خنک‌‌کننده شما به‌خوبی عمل نمی‌‌کند، بسیار پیچیده است اما چندین دلیل رایج برای گرمای مازاد موتور وجود دارد:

۱- کم بودن خنک‌‌کننده: گرچه در بالا ذکر شده اما ارزش تکرار آن وجود دارد: موتور شما برای از بین بردن گرما به خنک‌‌کننده وابسته است. اگر به دلیل نشتی، قطعی شیلنگ‌‌ها، شل شدن گیره شیلنگ یا هر چیز دیگری، خنک‌‌کننده کافی در سیستم نداشته باشید، حرارت افزایش یافته و موتور شما بیش از حد داغ می‌‌شود؛ بنابراین به‌طور مرتب سطح خنک‌‌کننده را بررسی کنید، اطمینان حاصل نمایید که نسبت ضدیخ به آب مطابق با کتابچه راهنمای سازنده باشد و هر سال آن را تعویض کنید. اگر میزان خنک‌‌کننده کم است، نباید فقط آن را پر کنید. سیستم خنک‌‌کننده محبوس است و خنک‌‌کننده باید به جایی رفته باشد. ممکن است در خارج از موتور نشت کند و شما هنوز آن را ندیده باشید یا درون موتور نشت کند که معمولاً آن را نمی‌‌بینید، به هر حال این خنک‌‌کننده باید جایی رفته باشد.

۲- فن خنک‌‌کننده نامناسب: وقتی که خودرو شما سریع حرکت نمی‌‌کند، فن خنک‌‌کننده هوا را از رادیاتور شما می‌‌کشد و آن را با فشار از خود عبور می‌‌دهد، مثلاً زمانی که در ترافیک هستید و خودرو با سرعت کم در حرکت است. یک راه ساده برای تشخیص اینکه مشکلی در ارتباط با فن وجود دارد این است که اجازه دهید خودرو شما به اندازه کافی بیهوده کار کند تا دمای آن بالا رود. سپس زیر کاپوت را ببینید که آیا فن به کار افتاده است یا خیر. اگر فن عمل نمی‌‌کند، فوراً با یک مکانیک تماس بگیرید.

ترموستات معیوب

۳- ترموستات معیوب: اگر خودرو شما به طور مرتب در سرعت‌‌های بالا داغ می‌‌شود، ترموستات خود را توسط یک مکانیک چک کنید؛ اما در سرعت بالا موتور شما کار زیادی انجام می‌‌دهد و به کمک زیادی برای از دست ندادن خنکی خود نیاز دارد. اگر ترموستات عمل نکند، خنک‌‌کننده کافی در موتور جاری نمی‌‌شود تا آن را خنک نگه دارد.

۴- کانال‌‌های خنک‌‌کننده مسدود: سیستم خنک‌‌کننده و رادیاتور خودرو شما باید تمیز شوند تا عمل خنک کردن به‌خوبی انجام شود. با گذر زمان، در رادیاتور لایه‌‌ای جامد ساخته شده و ته‌‌نشین می‌‌گردد که می‌‌تواند رادیاتور را مسدود کرده و از درست جاری شدن خنک‌‌کننده جلوگیری کند. شست‌‌و‌‌شو و تمیزکاری سریع و ارزان رادیاتور به‌طور سالانه می‌‌تواند سیستم را در شکل مناسب خود نگه دارد.

آنچه انتظار می‌‌رود

با یک مکانیک سیار حرفه‌‌ای تماس گرفته تا برای بررسی سیستم خنک‌‌کننده و پیدا کردن علت داغی بیش از حد، به منزل یا محل کارتان بیاید. سپس مکانیک یک گزارش دقیق از بازرسی خود ارائه داده و دامنه و هزینه تعمیرات لازم را برای شما برآورد می‌‌کند.

تعمیر و نگهداری سیستم خنک‌‌کننده

چگونه انجام می‌شود

مکانیک هر کد خطایی را در سیستم کامپیوتری خودرو بررسی خواهد کرد. آنها کل سیستم خنک‌‌کننده را برای بررسی نشت و یا هرگونه آسیب مکانیکی بازرسی می‌‌کنند. مکانیک همچنین هر نشانه‌‌ای از وجود مشکلات داخلی مهم را بررسی می‌‌کند.

این سرویس چقدر اهمیت دارد

عدم وجود تعمیر و نگهداری سیستم خنک‌‌کننده دلیل اصلی خرابی موتور است؛ نه فقط در خودروها بلکه در موتورسیکلت‌‌ها، قایق‌‌ها و ژنراتورها. در دهه ۷۰ میلادی مشکلاتی در ارتباط با خرابی یاتاقان وجود داشت. در دهه ۸۰ میلادی مشکلاتی در ارتباط با پیستون مطرح بود. در دهه ۹۰ مشکلات اصلی بر روی مصرف روغن متمرکز بودند. به دلیل پیشرفت‌‌هایی در مهندسی، متالوژی و تکنیک‌‌های تولید، این مشکلات اکنون به گذشته تعلق دارند. روغن تمیز به موتور خود اختصاص دهید و موتور را خنک نگه دارید و مدت طولانی از آن استفاده کنید.

 

منبع: چطورپدیا

چهار مزیت پوشش سرامیکی خودرو

چهار مزیت پوشش سرامیکی خودرو

چنانچه دوست دارید ظاهر خودرویتان را همیشه تمیز و براق نگه دارید، احتمالاً درباره‌‌ی پوشش سرامیکی چیزی شنیده‌‌اید. پوشش سرامیکی، لایه‌‌ای محافظ برای رنگ خودروی شما است – مشابه واکس و درزگیر(سیلر) ماشین، اما ساخته‌‌شده برای طولانی مدت.

پوشش‌‌های سرامیکی، به صورت یک پلیمر مایع، در واقع به زنجیره مولکولی رنگ متصل شده و به عنوان اولین لایه محافظ در برابر خش، خاک و آب عمل می‌‌کنند. این پوشش معمولاً دارای پایه‌‌ای از رزین یا کوارتز است که از فناوری نانو برای ایجاد لایه‌‌ای نازک در سطح خودرو و پر کردن تمام منافذ کوچک رنگ استفاده می‌‌کند. حالت مایع آن به سرعت تبخیر شده تا لایه‌‌ی خارجی تمیزی از خود به جای بگذارد.

پوشش سرامیکی، به طور خاص می‌‌تواند ظاهر اکثر اتومبیل‌‌ها را بهبود بخشد. با این حال، برای رسیدن به ظاهری درخشان، رنگ خودرو نمی‌‌تواند بیش از حد نازک بوده و باید عاری از نقص باشد. در غیر این‌‌صورت، این پوشش براق و تمیز، پشت لایه‌‌های گرد و خاک، گم خواهد شد.

چنانچه خودرو دارای پوشش سرامیکی مناسبی باشد، از ۴ مزیت زیر برای افزایش طول عمر ظاهر خود بهره‌‌مند خواهد شد.

۱- طولانی و بادوام‌‌تر شدن رنگ خودرو

صاحبان خودرو برای محافظت از رنگ خودرو، پوشش محافظی را به رنگ وسایل نقلیه خود اضافه می‌‌کنند. پوشش‌‌های رنگی می‌‌توانند بسته به برند آن، از یک تا سه سال دوام بیاورند. رنگ‌‌های دارای پوشش سرامیکی با کیفیت بالا می‌‌توانند رنگ خودرو شما را تا پنج سال قبل از اینکه نیاز به جایگزینی داشته باشد، محافظت کنند و حتی ممکن است با ضمانت هم ارائه شوند. واکس و درزگیر(سیلر) فقط برای مدت چند ماه دوام می‌‌آورند.

در حالی‌‌که پوشش سرامیکی در مقایسه با دیگر مواد، برای مدت طولانی‌‌تری درخشش خود را حفظ می‌‌کند، اما زمان زیادی هم برای انجام آن باید صرف کرد. فرایند انجام پروسه، شامل تمیز کردن کامل سطح ماشین از هرگونه آلودگی و گردوخاک است. سپس، می‌‌توان لعابی از این پوشش را به سادگی به‌‌کار برد.

۲- کاربرد به عنوان پوشش محافظ

پوشش سرامیکی به عنوان یک پوسته، از لایه‌‌ی رنگ در برابر انواع مختلف آسیب، محافظت می‌‌کند.

آب: از آنجا که پوشش سرامیکی، هیدروفوبیک (نامحلول در آب) است، آب و رطوبت تجمع‌‌یافته به جای آسیب رساندن به رنگ ماشین، از روی سطح آن لیز می‌‌خورد.

مواد شیمیایی: بعضی از مواد شیمیایی مانند مواد موجود در فضولات کبوتر، پاک‌‌کننده‌‌های عمومی، گازوئیل، روغن ترمز و واکس کفش می‌‌توانند به رنگ ماشین آسیب زیادی برسانند. پوشش سرامیکی برای اولین بار از آثار مخرب این مواد شیمیایی جلوگیری می‌‌کند و از برداشته‌‌شدن لایه‌‌های رنگ و از بین رفتن آن جلوگیری می‌‌کند.

اشعه ماوراء بنفش: اشعه‌‌های ماوراء بنفش (UV) می‌‌توانند باعث اکسیداسیون و محو شدن رنگ خودرو و حتی زنگ‌‌زدگی آن شوند. پوشش سرامیکی باعث می‌‌شود عمر خودرو از آنچه که هست، کمتر به نظر آید.

  • خراش‌‌ها: گرچه غالبا این پوشش با عنوان «ضد خش» تبلیغ می‌‌شود، تنها مقاوم به خراش هستند. این پوشش در برابر خراش‌‌های جزئی شاخ‌‌وبرگ‌‌ها، برخورد جزئی با دوچرخه و یا حتی افرادی که عبور می‌‌کنند، موثر است، اما این پوشش از بدنه خودرو شما در برخورد با تکه‌‌های سنگ در حین رانندگی با سرعت بالا در بزرگراه و خراش ناشی از اشیای نوک‌‌تیز، محافظت نمی‌‌کند.

۳- تمیز ماندن اتومبیل برای مدت طولانی‌‌تر

پوشش سرامیکی باعث می‌‌شود آلودگی‌‌ها، مایعات و مواد شیمیایی، به جای آسیب رساندن به خودرو، به سادگی از سطح آن جدا شوند.

این به معنای آن نیست که ماشین شما، هرگز نیازی به شست‌‌وشو ندارد. شما مجبور نیستید ماشین‌‌تان را بطور مرتب بشویید، اما جاده‌‌ها هنوز هم حاوی گرد و غباری هستند که در طول زمان ایجاد می‌‌شوند. علاوه بر این، برای شستن خودرویتان نیازی به تلاش خیلی زیاد ندارید. گردوخاک و کثیفی، بدون مقاومت زیادی، تمیز می‌‌شوند.

۴- ارتقای ظاهری رنگ خودرو

خودروهای دارای پوشش سرامیکی می‌‌درخشند و برای مدت طولانی‌‌تری نو به نظر می‌‌رسند. شفافیت و طبیعت لایه دوم آنها، تازگی رنگ یک خودرو نو را حفظ کرده و آن را براق نگه می‌‌دارد.

آثار محو شده یا علائم کمرنگی پس از اعمال پوشش سرامیکی نیز وجود خواهند داشت، اگر قبل از این کار به‌‌خوبی تمیز نشوند. اگرچه که باز هم درخشش خود را خواهند داشت. اگرچه این ظاهر براق، در صورتی حاصل می‌‌شود که قبل از اعمال این پوشش، مقدمات و کارهای اولیه، انجام شده باشد.

زمان و هزینه پیاده‌‌سازی

با وجود مزایای زیاد پوشش سرامیکی، دو عیب مهم، باقی می‌‌ماند: زمان و هزینه انجام آن. که این موارد متفاوت است و بستگی دارد که این کار توسط یک حرفه‌‌ای انجام شود یا خودتان آن را انجام دهید. هزینه این کار توسط یک متخصص تقریبا زیاد است و با توجه به میزان کاری که انجام می‌‌دهد، متغیر است. البته کیت‌‌هایی وجود دارند که  درخشش بیشتری برای خودرو ایجاد می‌‌کنند و امکان حفاظت از رنگ خودرو را برای مصرف‌‌کنندگان فراهم می‌‌آورند. البته باید در نظر گرفت که کیفیت آنها به اندازه کار یک فرد حرفه‌‌ای نیست.

افزودن پوشش سرامیکی به خودروتان، مزایای زیادی برای دوام سطح خارجی خودرو و زیبایی ظاهر آن دارد. هزینه این کار زیاد است، اما کیت‌‌هایی برای پوشش سرامیکی وجود دارند که می‌‌توانید خود، آنها را اعمال نمایید. این کار زمانبر است، اما مزایایی را در پی دارد. کیت‌‌هایی با پوشش نانو، نسبت سختی زیادی دارند که بالاترین این درجه مقدار ۹ را دارا است و برای چند سال دوام می‌‌آورد.

 

منبع: چطورپدیا

نحوه زمان‌بندی موتور خودرو

نحوه زمان‌بندی موتور خودرو

زمان‌بندی موتور خودرو

انواع مختلف زمان‌بندی

دو نوع زمان‌بندی وجود دارد، زمان‌بندی مربوط به میل بادامک و زمان‌بندی احتراق که مربوط به شمع‌‌ها است. زمان‌بندی میل بادامک، دریچه‌‌ها و پیستون‌‌ها را تنظیم می‌‌کند و کل پروسه توسط زنجیر یا تسمه زمان‌بندی کنترل می‌‌شود. اگر زمان‌بندی به‌خوبی عمل نکند، می‌‌تواند مشکلاتی به وجود آورد که در برخی موتورها که موتورهای تداخلی گفته می‌‌شوند، نتایج ناگواری را در پی خواهد داشت. در این نوع موتور، دریچه‌‌های موتور (سوپاپ) و پیستون‌‌ها فضای یکسانی را در سیلندر اشغال می‌‌کنند، اما نکته مهم این است که هر کدام در زمان متفاوتی این فضا را اشغال می‌‌نمایند. از آنجایی‌که فواصل زمانی بین وقتی‌که پیستون فضا را اشغال می‌‌کند و زمانی که سوپاپ فضا را در اختیار دارد، کمتر از یک لحظه است، نتایج حاصل از عدم زمان‌بندی صحیح احتمالاً برای شما قابل تصور است. در این صورت مجبور خواهید بود که موتور خود را دوباره ساخته و احیا کنید یا حتی آن را تعویض نمایید.

موتور خودرو

اگر زمان‌بندی مربوط به میل بادامک انجام نشود، به‌راحتی متوجه خواهید شد زیرا که خودرو به‌خوبی عمل نخواهد کرد یا اصلاً روشن نخواهد شد. از سوی دیگر، تشخیص مشکل در زمان‌بندی احتراق سخت‌‌تر است، اما تنظیم آن آسان است. زمان‌بندی احتراق به چهار سیکل موتور خودرو شما مرتبط است. این چهار سیکل عبارتند از:

  • هوا توسط دریچه ورودی مکیده شده، در حالی‌که انژکتورها سوخت را منتقل می‌‌کنند.
  • این ترکیب سوخت و هوا فشرده می‌‌شود.
  • جرقه حاصل از شمع، این مخلوط سوخت و هوا را محترق می‌‌کند.
  • دریچه اگزوز باز شده و گاز حاصل از سوختن بنزین را به بیرون می‌‌راند (اگزوز).

زمان‌بندی موتور خودرو

مهم‌ترین نکته این است که جرقه به‌موقع اتفاق بیفتد. در غیر این صورت موتور شما عملکرد کندی داشته، هیچ قدرتی ندارد و یا اصلاً عمل نخواهد کرد.

نباید هیچ‌وقت مشکلات مربوط به زمان‌بندی موتور را نادیده بگیرید زیرا که اگر زمان‌بندی به‌خوبی صورت نگیرد، مشکلات جدی برای موتور شما در پی خواهد داشت. اگر خودرو شما کوچک‌ترین نشانه‌‌ای از زمان‌بندی نامناسب را بروز می‌‌دهد، حتماً با یک مکانیک حرفه‌‌ای مشورت کنید.

 

منبع: چطورپدیا

اورینگ دلکو چه مدت دوام می‌‌آورد؟

اورینگ دلکو چه مدت دوام می‌‌آورد؟

دلکو بخشی از سیستم احتراق در خودرو شما است و هدف آن، فرستادن ولتاژ بالا از کویل به شمع است. شمع پس از جرقه زدن و محترق ساختن ترکیب سوخت و هوا در داخل محفظه احتراق، به موتور اجازه می‌‌دهد تا به نرمی و بدون مشکل حرکت کند. در دلکو دو نوع واشر آب‌‌بندی وجود دارد. یک واشر روی محور دلکو و دیگری در محل اتصال این محور به مانیفولد ورودی قرار دارد. دومین واشر به نام اورینگ دلکو شناخته می‌‌شود.

اگر اورینگ دلکو دچار نشتی شود، در سطح خارجی دلکو و دریچه ورودی، ترکیبی از روغن و دوده ایجاد می‌‌شود. این امر از انتقال صحیح جریان به شمع جلوگیری کرده و ممکن است جرقه‌‌زنی در زمان مناسب انجام نشده و موتور نتواند قدرت واقعی خود را نشان دهد.

اورینگ دلکو چه مدت دوام می‌‌آورد؟

با گذشت زمان، اورینگ ممکن است به خاطر ولتاژ بالایی که انتقال می‌‌دهد و نیز محیط خشنی که در آن کار می‌‌کند، دچار خرابی شود. یکی از راه‌‌های برخورد با این مشکلات این است که موتور خود را به صورت اساسی تنظیم کنید. در صورت بروز این مشکل، مکانیک، دلکو را برای بررسی نشتی روغن از اورینگ بررسی خواهد کرد. اگر واشر نیاز به تعویض داشته باشد، یک مکانیک حرفه‌‌ای می‌‌تواند در زمان تنظیم یا زمانی که اورینگ نشانه‌‌هایی از خرابی را نشان می‌‌دهد، این کار را انجام دهد.

از عوامل موثر در عدم عملکرد صحیح اورینگ، می‌‌توان به دما و فرسودگی اشاره کرد. اورینگ در طول زمان به علت دمای بالایی که بطور دائم تحت تاثیر آن قرار دارد، شکننده شده و تغییرشکل می‌‌دهد. از علل دیگر می‌‌توان به کیفیت نامناسب ساخت، سایش و دیگر عیوب آن اشاره کرد.

از آنجایی که این قسمت می‌‌تواند در طول زمان دچار نقص و نشتی شود، تشخیص نشانه‌‌های خرابی آن قبل از تعویض، بسیار حائز اهمیت است.

نشانه‌‌های تعویض اورینگ دلکو

نشانه‌‌های تعویض اورینگ دلکو

  • به سختی کار کردن موتور
  • عدم قدرت کافی موتور
  • نشت روغن در پایه دلکو

 

اورینگ دلکو، جزء مهمی از دلکو برای حفظ کارکرد مناسب آن به حساب می‌‌آید. بنابراین وقتی متوجه وجود علائم خرابی در آن شدید، نباید تعمیر آن را به تعویق بیاندازید.

 

منبع: چطورپدیا